Hoe vind je nu hét dieet?

Dieet vinden

In Nederland, maar ook in veel andere westerse landen, is overgewicht een serieus probleem aan het worden. De nieuwste cijfers liegen er niet om. Meer dan 50% van alle inwoners van ons land is te zwaar en een groter wordend deel heeft een gevaarlijke vorm van overgewicht. Dusdanig ernstig dat het de staatskas ook begint op te breken. Want zorgverzekeringen worden alleen maar duurder als wij ongezond blijven eten.

Een dieet volgen om zelf je overgewicht te controleren en grip te krijgen op je gezondheid, is dus een heel goed plan. Maar wie zich al eens heeft verdiept in het volgen van een dieet weet dat er heel veel mogelijkheden zijn. Dieet na dieet passeert de revue en wordt bejubeld. Maar hoe vind je nu het dieet dat voor jou werkt?

Om dat na te gaan moet je een aantal simpele vragen beantwoorden.

 

Wil je afvallen door anders te gaan eten?

Ben je bereid om je leven om te gooien en anders te gaan eten? Dat is een belangrijke vraag. Veel diëten gaan hier namelijk wel vanuit en helpen je om richting te geven aan een gezonder eet- en drinkpatroon. De meeste mensen weten dit en vinden dit ook geen probleem. Wanneer je daar anders over denkt, moet je dus uit de buurt blijven van deze diëten. In dat geval kom je uit bij een dieet waarbij vooral beweging een belangrijk onderdeel vormt.

 

Of liever meer bewegen?

Wanneer je meer wil bewegen kom je bij heel andere diëten uit. Deze diëten zijn vaak gericht op sporten, zoals hardlopen, roeien, maar ook bootcamps en krachttraining in de sportschool. Bewegend afvallen kan door je aan te sluiten bij afvalclubs in sportscholen. Dan word je van A tot Z begeleid bij het verliezen van gewicht. Meer bewegen is sowieso een aanrader voor mensen die willen afrekenen met hun overgewicht, omdat het dé manier is om energie te verbranden. Maar wanneer je echt niet op beweging zit te wachten, of om bepaalde fysieke redenen niet in staat bent tot meer bewegen, is het dus goed om te beseffen dat een bewegingsdieet jou niet verder gaat helpen. In dat geval kun je er beter aan voorbij gaan.

 

Hoe veel tijd heb je voor je dieet?

Er zijn diëten die er de tijd voor nemen en diëten die vrij snel tot resultaten komen. Zo is Weight Watchers een dieet dat best snel tot resultaat kan komen,  net als Atkins en andere koolhydraatarme diëten. Terwijl diëten als het South Beach dieetplan niet de intentie hebben om je op korte termijn al op gewicht te laten zijn.

Wanneer je een beetje een beeld hebt van de tijdlijn die het dieet je mag kosten, heb je ook voor jezelf helder hoeveel tijd een dieet je mag kosten. Dat is een belangrijke vraag en ook een belangrijke stelling die je moet meenemen als je eenmaal een dieet zoekt.

 

Wil je blijvend resultaat?

De meeste mensen zullen wel blijvend willen afvallen, maar – geloof het of niet – er zijn ook mensen die heel bewust op gewicht willen komen voor een bepaald evenement en daarna weer aankomen. Daar hebben ze ook helemaal geen moeite meer. In dat geval gaat er een wereld voor je open met de crash diëten (die niet erg gezond zijn, maar wel effectief kunnen zijn op de zeer korte termijn). Wil je dus blijvend resultaat of maakt het je eigenlijk helemaal niet uit wat er na het behalen van je streefgewicht met je goede voornemens gebeurt? Een belangrijke overweging om mee te nemen zodra jij op zoek gaat naar een nieuw dieet.

 

Vind het dieet dat bij je past

Belangrijk dus om deze vragen te beantwoorden, want het zou vervelend zijn als je straks een dieet hebt dat niet bij je past. Door je uitgebreid te laten informeren en te weten wat je wel en niet zoekt, kun jij het dieet vinden dat echt bij je past en jou gaat helpen om je streefgewicht te bereiken. Op een prettige, maar zeker ook verantwoorde, manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *